Tuesday, September 15, 2009

Labor Day

Det har varit ytterligare en amerikansk högtid nu, Labor Day. Det är den amerikanska 1:a maj, fast utifrån vad jag märkte utan demonstrationerna. Det är även slutet på sommaren och därmed grillsäsongen. Jag märkte dock knappt av att det var en 'högtid', var mer som när vi svenskar 'firade' pingst. Klar besvikelse...

Något som inte varit en besvikelse var dock när jag och en av mina bekanta tog oss till en pub för ett tag sedan för att få oss något att äta. Vi blev placerade vid ett bord inärheten av bardisken, och hade då turen att får se en riktigt amerikan. Det satt nämligen en herre i baren på två (2) barstolar. En del av baken på varje stol. Man får väl påstå att man inte blev supersugen på att äta en ameriaknsk portion mat efter det, men har man gått ut får man väl stå sitt kast. Stället hade nämligen väldigt amerikanska portioner (så man kan förstå att klientelet behöver två barstolar), min kamrat beställde in en förrätt bestående av nachochips till oss båda. Det betyde att vi fick en tallrik med ungefär 1 kilo chip plus ost, chili och salsa. Därefter kom huvudrätten, jag tackade mig själv för att jag känt mig mätt och bara beställt en sallad, som i och för sig var ungefär lika stor som nachotallriken, men det kändes i alla fall lite nyttigt.
Ska dock hoppat tillbaka till tiden runt Labor Day. LD var nämligen på en måndag så det var långhelg. Jag hade turen att inleda långhelgen med att åka till en bekant och repitera Bingo. Hmm... vad gör man då kan man ju tänka, och jo det är precis vad det låter som. Man spelar Bingo fast utan att vinna något. Min vän skall nämligen anordan en riktig Bingo och vill därför prova olika personer som utropare, ala 'B 4! Bertil 4! ... O57! Olof 57! ...osv', samt ta tid på hur lång tid ett spel tar, hur lång tid utroparen skall vänta mellan numren etc. Jo, det låte rju lite konstigt men med lite alkohol i kroppen så blev det riktigt roligt, kan ju också ha med sällskapet att göra men vi ska nog inte dra några förhastade slutsatser.
Dagen efter så fick jag bege mig norrut för att vara med vid inledandet av den amerikansk fotbollssäsongen. Alltså, pizza öl och några grabbar framför en tv. Kan ju bara meddela (kanske ska skriva en än gång man jag kommer inte riktigt ihåg) att om man beger sig en bit utanför centrum i den här staden så blir det i princip helt omöjligt att föreställa sig att man befinner sig i en satd med 5 miljoner innevånare, och om ni ska åka norrut i Philly ta vägen som går nordväst. Vi gjorde nämligen misstaget att inte svänga i en korsning när vi var på väg tillbaka in till stan och åkte därför igenom det värsta området i stan, dvs högst kriminalitet, flest dödsskjutningar, mest gängbråk. Det var ju i och för sig en upplevelse, men man ska nog egentligen inte ta den klocka ett på natten, en lördag, eller också så ska man det för då har man ju störst chans att fanktiskt få uppleva något... Ska dock erkänna att vi missade i princip hela inledninge av football säsongen då kille som anordnade sammankomsten är ett stort fan av fotboll (allst riktig fotboll) så vi kollade på VM-kval matcher istället, till min stora förtjusning.
Ska slutligen be om ursäkt för de få bilderna. Min kamera fungerade inte riktigt så jag lämnade in den på lagning i slutet av juli, den skulle komma tillbaka inom tre veckor var det sagt man kom tillbaka till min ägo idag istället. Så ni får hålla till godo med en bild på en flaska med den vidrigaste dryck jag drukit sedan jag kom hit. Den skulle smaka jordgubb och banan, både naturliga och artificiella samkämnen och bestod nog av 50% socker, men det hade ju en inbjudande färg.

No comments:

Post a Comment