Monday, March 16, 2009

Start spreading the news,

I'm leaving today
I want to be a part of it...
Ska dock börja lite där jag lämnade er förra gången, bland amerikas trafik och då speciellt de inte så, i Sverige, normala skyltarna.















Har tänkt att jag ska släppa en uppdatering per vecka om hur jag upplever min tid här, men det blev tyvärr ett uppehåll förra veckan så jag borde ju kompensera, men det kommer inte bli av idag.

En av orsakerna till att jag legat på latsidan med mitt skrivande är att jag under en vecka haft svenskt besök, så jag har inte varit riktigt lika sysslolös på kvällarna som kan hända när man är själv. För att göra besökets besök lite mer underhållande så tog vi i fredags Bolt Bus med slutstation 34th and 8th alldeles utanför Tick Tock. För er som känner igen inledningen på dagens inlägg har redan räknat ut att adressen ligger i New York. Vi ankom runt en och en halvtimme senare än planerat, fredaskvällsköer i amerikas största och femte största städer tar visst lite tid. Så fredagskvällen bestod endast av att checka in på vandrarhemmet samt att gå och äta. Vandrarhemmet hade tyvärr lite mer att önska än vad som erbjöds. Hissen upp till våning 6 var knappt två människor stor. Rummet, som vi delade med fyra andra, hade ingen ventilation eller fläkt vilket gjorde att det helt saknades luft efter dryga 4 timmars sömn och till det så steg temperaturen med ett obestämt antal grader vilket gjorde att man sov mindre bra. Vi lyckades trots allt sova och kom upp i tid för att ta oss till närmaste dinner för lite riktig frukost, och som tur är äter jag inte sådan frukost varje dag. Men vi var i alla fall laddade för en dag på stan. Denna inleddes med en tunnelbane resa ner till Brooklyn där vi hoppade av för att GÅ tillbaka till Manhattan, detta gjordes via Brooklyn Bridge. Under vår promenad över bron passade vi på att kolla på Frihetsgudinnan, fast på håll. Kan ju erkänna att vädret just denna helg nog inte gjorde det stora äpplet till sin fördel, så det mesta man kollade på var ganska grått och trist. Inte för att jag vill påstå att byggnader i USA inte är gråa och trista en solig dag, men det finns ju nivåer i helvetet också. När vi väl kommit tillbaka till den riktiga NY irrade vi fram och tillbaka lite, kartan vi hade fick staden att verka större än den var vilket gjorde att det gick fort att gå både hit och dit. Bara så ni vet så finns det inte mycket att se på ground zero, ser ut som ett tillhåll för NCC. Wall Street var inte heller så upphetsande, kanske beror på att vi var där på en lördag, men jag såg inga jetsetare eller folk som stod och skrek att de köpte och sålde. Vi passade även på att trask igenom Soho nästan utan att upptäcka att vi var där, men när vi passerat detta kända område hamnade vi i dess mindre kända syster kvarter där det tydligen inte är tillåtetför kvinnor att sälja sex, i alla fall inte inomhus.

Men om man är på besök i NY får man ju inte missa Empire State Bldg, i alla fall om det är ens första besök. Att åka upp i denna byggnad är en ganska dyr resa, och när vädret var så tråkigt som det var denna helg är det inte värt det. Har i och för sig fått reda på av en av mina arbetskamrater att man ska åka upp när det är natt, men med tanke på de minusgrader det var utomhus (eller i alla fall kändes det som minus) under nätterna ville man inte vara 86 vånningar upp (102 om man känner sig extra rik). Jag skippar bilder med vyer där upp ifrån men lovar att ta med dem när jag upprepat resan upp, på en dag med bättre väder så ni kan jämföra.

När vi väl kommit ner sprang vi vidare på de jäktiga gatorna, och de var ju inte riktigt lika jäktiga som de ska vara när det är högsäsong för turister i stan. Så vi kom till Times Square, nyårskulan sitter kvar där uppe sin pinne. Hela stället kryllar ju av reklam, men den skylt som var trevligast att se var den som gjorde att man började fundera på om filmen Forrest Gump var verklighetsbaserad, men jag har inte sett att jag kan köpa räkorna på Superfresh så man får fortsätta att fundera.

Efter nästan 30000 steg på NY gator gick två trötta svenskar till en resturang, sänkte några amerikanska öl och en måltid, som i enighet med den amerikanska standarden, var alldeles för stor, och gick sedan till vandrarhemmet för att ligga en natt i dvala mellan att sova och att dö av syrebrist under fruktanskvärda svettningar (ska inte rekomendera detta stället till någon som kommer till NY under sommaren. De hade inte AC).
Söndagen blev mindre hektisk, mer sitta (av förklarliga skäl), men vi passade på att gå åt fel håll runt sjön i Central Park. Uppskattades inte av vissa NY-bor. En snabb visit på Guggenheim, det innebar gå in kolla upp i taket och gå till toaletten (den var väldigt fin :). Som avslutning på helgen gick vi till den amerikanska snabbmatskedjan Wendy's, där fick vi reda på att Köttclownen en gång i tiden serverat bra burgare, men att de nu var skräpiga och smakade papper. Amerikanen som gjorde detta uttalande påpekade även att Wendy's nu var skräpigt och dåligt. Som svensk som just tappat min Wendy's oskuld kan jag meddela att det är i princip samma sak, största skillnaden är att Wendy's burgare är fyrkantiga.

3 comments:

  1. Kul att du är tillbaka - har visst missat en del kul skyltar i trafiken...

    Men Wendy´s är väl helt ok! Smaken sitter ju lite grand i formen,skulle man kunna säga. Och fyrkantigt smakar alltid bättre!

    ReplyDelete
  2. Har det inte gått en vecka snart.....

    ReplyDelete
  3. Bubba gump är ju en riktig produkt precis som företaget i fruktbranschen som Forrest investerar i =)

    www.bubbagump.com

    ReplyDelete