Friday, March 27, 2009

Jo det har väl gått lite för lång tid...

Detta inlägg tänkte jag ängn åt ett ämne som jag utlovat tidigar i denna blogg, och det är om varför amerikaner måste jobba så mycket. Det är ju inte så ovanligt med att jobba två eller tre jobb för att få ekonomin att gå ihop, och som mig själv har jag kommit fram till ett skäl till detta. När jag tar mig till jobbet varje morgon så passerar jag ett antal korsningar med rödljus, och vi sk i och för sig erkänna att jag inte haft körkort alltför länge men, men vid två av dessa står varje morgon en eller två poliser som visar stoptecken åt de bilar som har fått rött och vinkar fram de som fått grönt, och jag kan inte riktgit förstå vad de fyller för funktion. När sedan ljusen slår om så byter polisen/erna riknig och vinkar fram de som just fått grönt och stoppar de som som fått rött. Jag har passerat dess poliser vid olika tider så jag vet att de är där under minst 2 timmar. För mig känns det som som ganska mennigslöst arbete och det borde ju inte betala så mycket att fungera som trafikljus.

Men nu ska jag inte stanna vid en sådan här händelse. När jag kommer fram till jobbet och passerar entredörrarna så möts man av en av tre vakter som jobbar i entren. Denna vakt har till uppgift att kolla så att folk som är studenter eller anställda på universitetet visar upp sitt passerkort (de kollar inte att det är personen som passerar som är rättmässig ägare till kortet utan bara att man har ett kort som ser lite ut som ett passerkort. Jag har visat mitt kaffe kort en gång och kommit in) och om det är en person som inte är student/anställd så delar vakten ut en klisterlapp på vilken det står besökare och vips så får man komma in. De två andra vakterna har till uppgift att se till att de få som säger att de har en avtalad tid skriver in sig i en pärm som ligger i entredisken (de kollar inte vad man skriver eller att man är den man utger sig för). Personligen tycker jag inte de fyller någon funktion överhuvutaget, och om de mot all förmodan gör det så tror jag att de klarar sig med endast en vakt.

På tal om vakter kan jag även ta upp den personal som arbetar i foajen i huset som jag nu bor i. Där är en anställd som har till uppgift att öppna dörren för folk som vill ut eller in och ibland drar ut en lite vagn som boende i huset kan lägga sin packning på för att få den ut ur huset eller in. Förutom denna person så sitter det jämt en anställd i en informationsdisk i entren som kan ringa taxi eller en hatverkare men erbjuder hjälp en med allt annat (men alla gånger jag frågat om något förutom taxi så säger de att man ska prata med management). Så det finns även en eller två personer som jobbar i management och vad de gör vet jag inte.
Fast min favorit bland amerikaner som jobbar med meningslösa saker (vilket borde innebära inte så välavlönade jobb) är där jag köper mitt kaffe. Kassan på detta ställe ligger på mitten av kassadisken, på vänster sida har de mackor och bakelser och på höger sida finns kaffemaskinerna. De flesta dagarna när man kommer in på detta ställe jobbar det sju personer där med följande arbetsuppgifter: en står i kassan och tar emot beställningarna samt tar emot betalningar, bakom denna person står två andra den ena meddelar de två som står på mack- och bakelsesidan om någon beställd macka eller bakelser (det är en som är ansvarig för att plocka fram bakelser och en annan som är ansvarig för mackorna). Den andra bakom kassören talar om för de två som står på kaffesidan vad för kaffe/te som folk betällt, en av dessa häller upp beställd dryck medans den andra sedan ger drycken till kunden. För mig känns det som om ett cafe inte kan dra in tillräckligt med stålars för att betala alla dessa arbetare en hel månadslön, och ska jag var helt ärlig så tycker jag ju inte att de har tillräckligt betungande arbetsuppgifter för att få en måndaslön heller, men det är kanske därför de måste jobba flera jobb.

Ska även ta upp något helt annat. Jag var på kurs för någon dag sedan för att lära mig ur man gör inköp till min arbetsplats, en fruktansvärt onödig kurs, men en intressant sak kom upp under kursen. Kursledaren diskuterade hur man betalade för saker och frågade om det var någon som "kom ihåg" när man betalade med checkar, det gjorde alla som var på kursen. Själv tyckte jag att det var lite konstigt att en amerikan talade om checkar i dåtid efter som att i princip alla ställen där man handlar ar emot checkar, man betalar hyran med checkar, man kan betala sin mobilräkning med check, men men han vill väl vara lite europeisk.

Bilderna i detta inlägg är lite av den gatukonst man kan kolla på när man besöker Philadelphia, samt en bild på en amerikansk variant av Daim som har ett för en svensk ganska roligt namn. Ska även bjuda på en underhållande musikvideo, men framför allt text, som en arbetskamrat visade mig som finns att titta på på youtube.



1 comment: