Wednesday, April 1, 2009

Can I have your attention, please

När jag vaknade imorse var det med en viss grad av förundran. Istället för att vakna till ljudet (eller oljudet, hur man nu vill se det) av min väckarklocka vaknade jag av en amrikansk manssöst. Jag kunde ju inte komma ihåg att det var någon amerikan med mig när jag gick och lade mig och innan millisekunden gått tills jag insåg vad det var han sa han jag nästan bli orolig för att jag skulle ha ett inbrott (är ju i och för sig inte så troligt på 23:e våningen i ett hus med portvakt, men…) Klockan är 05.30. Den lite jobbiga rösten upprepade sitt meddelande:
Can I have your attention, please. A fire has been reported in this building. Please proceed to the nearest fire tower, and await further instructions.

En nyvaken Patrik blev plötsligt klarvaken. Visst jag äger inte mycket här i USA, men det jag har vill jag gärna ha kvar. Rösten upprepade detta mantra med kanske 4 sekunders mellanrum. Jag satte på mig ett par byxor, en tröja och strumpor, klev i skorna, tog mobil och min jacka och steg ut i korridoren (trapphuset). Jag var helt själv. Jag var så själv där i korridoren att jag fick lov att ta ett kort på det. Det brinner i huset, larmet går (man måste vara döv för att inte höra det) och så här fullt av panikslagna amerikaner var det… Ok, jag var inte heller panikslagen men jag tänkte ju inte sitta i lägenheten heller. Efter ett litet tag började det dock komma ut lite folk och vi tog oss i sakta gemak till brandtrappan och började traska ner. När vi kommit ca 15 våningar ner stöter vi på en äldre dam som står i sin rosa morgonrock i trapphuset, hon informerar oss snällt om att man inte behöver utrymma, utan bara ställa sig i trapphuset och vänta, vilket faktiskt är vad informationsrösten sager men det tanker man inte riktigt på när man hör ordet brand. Så vi stannade och väntade, efter kanske 45 minuter slutade varningen, vilket betyder att man kan gå tillbaka till sin lägenhet. Vi (jag och min hyresvärd) tänkte att vi skulle vara lite morgonlata och ta hissen upp. Den fungerar inte, när hyresvärden frågar hur lång tid det kommer ta tills den fungerar så får hon svaret att de inte vet. Så vi får gå upp.
När jag väl kommer upp dukar jag fram frukost och sätter mig och äter. Har knappt stoppat den första skeden med konstiga amerikanska frukostflingor i munnen innan varningsamerikanen sätter igång igen.

Can I have your attention, please. A fire has been reported in this building. Please proceed to the corridor next to the nearest fire tower, and await further instructions.

Denna gång orkade jag inte bry mig. Han slutar dock efter bara två uppmaningar. Jag fortsätter att äta, men efter kanske fem minuter så sätter han igång igen. Orkar inte bry mig denna gang heller. Trots att han denna gång varnar i säkert en kvart. Två minuter efter det så blir det mörkt, kylen slutar att fungera, det verkar so mom det är slutet på civilisationen så som jag känner den, men det är som tur bara ett strömavbrott. Är ju i och för sig ganska jobbigt men det går ju att leva med. Jag avslutar min frukost och ställer mig för att diska min tallrik etc. Var på jag upptäcker att det inte bara är elen som gått. Det finns inget vatten heller, och då menar jag inte bara avsaknad av varmvatten utan även kallvatten (läs ingen dusch, vatten i handfatet och framför allt, ingen toa). Så det var bara att raggar duscha och sätta på sig kläder och gå till jobbet. Strömavbrottet innebär ju dock att det blir mörkt, och det är ju inte så jobbigt när man är i sin lägenhet för däf finns ju fönster som lyset upp lite. När man dock steg ut i korridoren, och framför allt gick in i brandtrappan (hissen fungerade ju inte pga strömavbrottet) så är det dock svårare att se. Jag tog ett kort på när jag gick ner för trappen för att visa er, tog det utan blixt för att ge den absolut rätta känslan. Jag höll mig i trappräcket och räknade steg.
Väl nere fick jag reda på vad det verkligen var som hade hänt denna morgon i ett höghus i Philadelphia. Det var tydligen en vattenläcka i källaren. Källaren fungerar även som garage. Tyvärr var jag inte riktigt lika vass med mitt fotande här, så ni får ta mig på mitt ord, var dessutom lite osäker på hur killaran som jobbademed att lösa problemet skulle ta det om jag stod och plåtade misären. Vattennivån i källaren var nämligen drygt en meter. Jag funderade lite på hur de hyresgäster som hade sin bil där inne kände sig, men det var bara en flyktig tanke.
Jag gick till jobbet och gjorde det man ska, gick hem på kvällen och när jag kom till porten frågade jag portvakten hur länge strömmen varit ute. Han svarade att den kom på halv fem, alltså ungefär 9 timmar strömlöst. Som tur var så fungerade hissarna, även om de saknade belysning och det stod en tekniker i den för att se till att den kom dit den skulle. Så när jag väl kom till min lägenhet så var det bara att göra en storstädning i kylen, som inte var så kylig längre…

Men jag gick iallafall inte på något aprilskämt :)
(detta inlägg skulle ha publicerats igår men internet hade tydligen inte återhämtas sig ännu.)

2 comments:

  1. Är bilarna försäkrat i garaget. Det kan ju blir ganska dyrt. Kommer säkert en höjning nästa gång du får betala hyran.

    ReplyDelete
  2. Är inte helt säkert att de har försäkring, det är nämligen inte ett måste. Jag får återkomma med besked om hur jag påverkas ekonomiskt av det inträffade.

    ReplyDelete