Thursday, April 30, 2009

Hey Day

I torsdags förra veckan var det Hey Day, en tillställning som jag inte fick delta i men väl kunde titta på. Hey Day är den dag då, i alla fall i Philly, collage juniors firar att de nästa termin ska bli seniors. Vad detta innebär mer ingående vet jag inte, dvs har ingen annin om de samlas i aulan och rektorn håller tal etc, men en stor del av dagen går åt till att vara i en inhängnad utan för mitt jobb. Studenterna började komma dit runt 10 och hade väl salat alla vid 12. Innan de kom dit hade alla fått varsin röd t-shirt och i inhängnaden fick de en vit hat och en käpp. När jag passerade inhängnaden vid tretiden så fick jag se vad käppen var till för, i alla fall om man var man, vet inte riktigt om ni kan se det men grabben utan t-shirt nere till höger i bild har ryggen full av röda linjer. Käppen användes nämligen till att piska sina kompisar med, och det med ordentliga rapp. Vad tjejerna använde käppen till fick jag inte se prov på, men jag har svårt att tro att de hade samma användningsområde. Åldern på de deltagande ska enligt mina amerikanska bekanta vara 20-21.
För egen del så har jag fortsatt mitt utforskande av närliggande sevärdheter, och passade därför på att njuta av vårt fina väder med att åka till national parken Valley Forge. Parken ligger dyrga 4 mil öst om stan. Skälet till att det är en nationalpark är att platsen huserade George Washingtons amerikanska armen under amerikanska frihetskriget underden kalla vintern 1777-1778stora delar av den nordamerikanska armen under en mycket kall vinter någon gång under inbördeskriget. Vi passade dock inte på att ta del av de historiska aspekterna av parken utan njöt av solen och naturen (vilket ni nog kan se på bilderna).
Men nu är det ju inte så att ni läser denna blogg för att frossa i amerikansk natur, utan för att ni vill veta hur mycket konstigheter en normal människa, dvs jag, kan hitta som ni sedan kan skratta åt, och jag är ju inte sämre än att jag vill tillhanda hålla er detta. Jag har fortfarande god kontakt med min tidigare lägenhetskamrat, och var för några dagar sedan där på besök. Dels för att hämta lite post och dels för att umgås lite. När vi sitter där och pratar så kommer ämnet vikt upp och den mindre manliga av de två deltagarna säger att hon nyligen ställt sig på vågen och upptäckt att hon gått upp nästan 10 pounds (runt fyra och ett halvt kilo), följt av att hon hoppas att det är muskler för hon har ju varit på gymmet. Jag ville ju inte vara elak så jag sa det kan ju stämma, muskler väger ju faktiskt mer än fett, men i mitt huvud tänkte jag någonting helt annat. Man kan ju fråga sig varför min amerikanska vän går upp i vikt trots flera havltimmar på gymmet, och jag ska inte skriva i sten att jag har svaret men... Hon äter inte frukt och grönt, men gillar sötsaker. Detta visades ganska ordentligt när hon och jag var på brunch idag, vi var på en av Phillys brunch-institutioner och hon beställde en tallrik french toast. De tre tjocka brödskivorna serverades med färska jordgubbar och smör. På bordet fanns en liten kanna med lönnsirap, runt 300 ml. Så fort tallriken ställts ner på bordet så petads jordgubbarna bort från brödet och byttes ut mot tre klickar smör (strl som en portionsförpackning man får på en svensk restaurang) följt av innehållet i kannan. ...och i mitt huvud flög funderingarna om ökad vikt.
Ska avsluta med en sådan där observation av saker man inte ser alltför ofta hemma och som gör att man funderar på intelligensen på den amerikanska befolkningen. Jag var och handlade i dag, totalt 9 varor med en total vikt av runt 5 kilo. Ska lägga in lite information för de som inte vet, men på de flesta amerikanska affärer så behöver man inte packa sina varor själv det gör endera kassörskan eller en annan anställd. Så när mina varor blev packade delades de upp för att packas i två olika kassar, där vardera kasse i sin tur är i en annan kasse. Det blev alltså fyra kassar allt som allt. Man kan anta att de gör så för att det inte ska gå hål i botten om kassen är tungt packad. Men för att minska risken för att man ska tappa sina varor så är även kassen märkt med trycket "Please hold both handles" (se bild) och jag undrar ju om det var ett problem innan trycket med att folk bara bar i det ena handtaget och på så sätt tappade sina inköp...?

2 comments:

  1. Det kan ju också ha varit så att de brukade hålla i botten..

    ReplyDelete
  2. men jag tror det är så att K ligger före sin tid. Här i Sverige har vi ju i dagarna fått reda på att man blir fet av frukt. Detta tycks hon ju vetat sen länge ;-)

    ReplyDelete