Wednesday, April 22, 2009

Jag tror att sommaren kommit

Var ju lite illa att jag la in en repris redan under första säsongen. Får hålla bättre koll på vad jag skivit om i fortsättningen. Så veckans inlägg kommer att lite lätt behandla ett ämnen som jag tror att alla väntat på, övervikt. Under mina första månader här så reflekterade jag över hur få överviktiga amerikaner jag såg, jag hade ju väntat mig att jag skulle få lov att klämma mig fram mellan fettisar när jag skulle ut på stan, men icke. De lös med sin frånvaro.
Fram till förra veckan, med slut i torsdags har det varit vinter här. Rapporter hemifrån gjorde gällande att ni hade det varmare än vad vi hade, och jag var tämligen besviken. Hade ju hoppats på att jag skulle kunna gotta mig i värmen som borde råda på de breddgrader jag nu befinner mig på, men här var minusgrader på nätterna och under tio de flesta dagarna. Så blev det fredag den 17:e och vips så var temperaturen låga 20, och lördagen bjöd på solsken och runt 30. Sedan dess har det varit behagligt och nu till helgen ger väderleksrapporten att det ska 31, i skuggan. Så nu ska jag gotta mig, och inte jobba så att jag kan uppleva värmen :)
Fast vad har då detta med feta amerikaner att göra? Jo, jag tror att de legat i dvala under vintern, för i samband med att värmen kom så blev helt plötsligt gatona fyllda med människor som inte bör äta mer på Köttclownen. Har på en vecka sett 11 personer som måste ta sig fram med hjälp av ett mopedliknande fordon, och då är de ju de mest extrema. Antalet som inte längre kan använda sig av jeans är nog fem gånger så många. Man börjar ju undra om det är så att de hoppas på att fettet ska smälta i värmen, eller så har de bara kommit ut för att det nu passar sig att äta glass.
På tal om glass så kan jag meddela att kön som brukar vara vid Bosses inte är mycket att komma med när man jämför med kön som bildas utanför Ben&Jerrys. Jag och en arbetskamrat gick för att äta middag och passerade kön runt 18-tiden, den var då ca 100 meter lång, när vi sedan gick tillbaka efter nästan två timmar hade kön inte minskat ett dyft, men folket i den hade ändrats. Och som ni nog kan tänka er så passade de flesta av köarna i Biggest Looser.
Skulle ju varit trevligt om jag kunnat dela med mig av mina syner, men det känns lite illa att plåta fettisar, så istället visar bilderna hur träden såg ut i torsdags och hur de såg ut i måndags. Så våren som jag upplevt var ungefär en dag lång.
Ska följa upp ett inlägg som gjordes för ett antal veckor sedan, då jag beskrev hur det gick till för att söka ett Social Security Number. Det är ju ganska bra att ha ett sådant i detta land, har man ett kan man få ett körkort, betala skatt, skaffa ett mobilabonemang, få pengar från sin sjukförsäkring etc. Jag gjorde min ansökan den 20:e januari och enligt informationen man får så ska man få reda på om man får ett nummer innom 2 till 6 veckor. Dessa riktlinjer gäller inte för en svensk man som närmar sig 30. Jag har varit på Social Security Office med jämna mellanrum sedan den tjugonde för att försöka få ett nummer, men det verkar inte gå. Tjänstemannen som behandlat min ansökan vet inte vad det är som är fel, och detta har lett till att han för min räkning skickat in ansökan ytterligare två gånger utan att något hänt.... Nu är det ju inte hela världen än, är ju ca 9 månader kvar tills man ska deklarera och tills dess borde det ju ha löst sig (ta i trä) för har det inte löst sig då så kanske jag blir en amerikansk skattesmitare och då blir det ju en one-way-ticket till norden.

3 comments:

  1. Jag tror jag ser korrelationen mot Sverige. Här har jag och framförallt David noterat att den första riktigt varma helgen på våren så öppnas ett hemligt lager upp. Och alla snygga tjejer med extremt snygga kroppar som lyst med sin frånvaro de senaste halvåret finns helt plötsligt överallt. Otur för dig att i USA så släpps fetisarna ut, men å andra sidan kanske du har ögongodis året runt?

    ReplyDelete
  2. Äh, jag håller inte helt med ovanstående talare, för jag tycker det har släppts ut ovanligt mycket riktigt maffiga fettisar även här i Sverige. Åtminstone i hålan där jag jobbar ;-) Det är så ögonen nästan trillar ur skallen ibland när man är ute på lunchen!

    Hmm... är det verkligen samma träd du fotat både på före och efterbilden??

    ReplyDelete
  3. Patrik, törs vi verkligen ha dig kvar därborta nu när trynsjukan härjar? Kom hem lilla grisen!

    ReplyDelete