Monday, June 1, 2009

Memorial Day

Förra måndagen upplevde jag min första riktiga amerikanska helg dag, Memorial Day. Memorial Day infördes för att hedra soldaterna som deltog i amerikanska inbördeskriget, och firas på en dag som infaller i närheten av den dag då staterna återförenades efter kriget. Den har på senare tid blev den utökad till att fira minnet av alla män och kvinnor som dött under tjänsgöring i amerikanska militärmakten, i nutid så har den blivit som den svenska allahelgonahelgen . När jag frågat om varför man firar Memorial Day på jobbet så är det inte någon av de yngre som riktigt vet men de tror att man ska hedra minnet av några som dött i något krig, de kan bara inte sätta fingret på vilket. En sak som de dock är helt överens om är att Memorial Day inleder grillsäsongen, och inte för att det finns någon lag som säger att man inte får, men tydligen är det så att amerikaner använder grillen för första gången på året denna dag. Grillsäsongen håller sedan i sig fram till Labor Day (mer om denna dag i höst). Fast även om nu amerikanerna började grilla så var det bra mycket tydligare att Philadelphianerna tog sitt pick och pack och drog till kusten (Atlantkusten). Hela stan var öde. Det är tydligen en mer lokal tradition, Memorial Day inleder tydligen dessa stadsbors njutande av sol och bad. De få amerikaner som var kvar i stan hade tydligen en grillfest som mina svenska besökar blev inbjudna till.
Har även passat på att beta av ytterligaren en av stadens sevärdheter Eastern State Penitentiary. Det var det första fängelset där alla fångar satt i isoleringscell. Tanken var att de med den bibel de blev tilldelade skulle inse att de handlat fel och i och med denna uppenbarelse bli bättre människor, det förekom sådeles inga samtal mellan fångar eller mellan fångar och vakter. Denna metod övergavs efter ett antal år då det visade sig att behandlingen inte hade efterfrågad effekt. Och för alla som sitter och tänker att amerikanerna är en bunt idioter som trodde att detta skulle funka så kan jag meddela att vi i sverige hade tre fängelser som utövade samma bestraffningsmetod. Under de ca 150 som fängelset var i drift satt ett gäng fångar där och ibland dem Al Capone (hans cell är den med möblerna i), och två hundar. Jo det stämmer en av hundarna var en dömd kattmördare, och var sådeles dömd att spendera en livstid i finkan.... (ok, tror att den där idiotin kom in här istället, fast det kanske satt hundar i sverige också). Men som museum kan jag inte rekomendera denna anläggning. Efter att fängelset stängde 1971 så har det nämligen bara stått och förfallit, och som besökare så tröttnar man efter ett litet litet tag på att kolla in i rum fylda med bråte och damm (se bild), och de få (kanske två-tre) rum som renoverats såg så renoverade ut att man inte kunde tro att de befann sig i ett fängelse som byggts och varit i drift sedan 1829. Inte värt $12.
Jag har fått reda på att de shorts som vi i europa (pratar om manliga europeer) har som går lite nedanför knäna inte är vidare vanliga i USA, och att amerikaner kan använda sig av detta klädesplagg för att definiera om en person på stan är europeisk, eller oftare homosexuell. Enligt mina amerikanska vänninor så används nämligen denna typ av shorts endast av kvinnor eller amerikanska homosexuella män, samt har de lagt märke till europeiska män. Då det nu håller sig på temperaturer i graderna varmt upp till väldigt varmt, och enligt envisa rykten kommer att stiga till snälla-ta-mig-härifrån-jag-kan-inte-leva-i-värmen, så får jag endera köpa en ny shortsgarderob alternativt se till att se väldigt europeisk ut...

3 comments:

  1. Men... Det där med shortsen visste du väl tidigare? Har för mig att vi pratade om det för någon sommar sedan när svenska män höll på att vänja sig till med det. Vet att jag fick den frågan när jag guidade, om alla europeiska män var homosexuella, av amerikaner så klart...

    Förresten, fick inte du följa med på grillfesten också?

    ReplyDelete