Wednesday, June 24, 2009

Var på en fest för ett tag sedan, en hejdå-fest för en spansk postdoc som lämnar landet för sydligare bredgrader. Förberedelserna inför denna fest gav mig iden till en del av detta inlägg och en av diskussionerna en annan. Festen (som hölls i en lägenhet i West Philly, skulle egentligen ha varit en gårdsfest men vädret de senaste två veckorna har varit omväxlande regn och mulet så vi inledde festandet inne, fick senare flytta ut på altanen då det, trots regn och gråa moln, är höga 20-talet grader ute och ca 20 personer i en lite lägenhet ger mycket värme) som jag blev inbjuden till två dagar innan den var, var en BYOB. Det skulle visa sig att det inte riktigt var nödvändigt när alla väl kommit dit, men det gjorde ju i och för sig att folk kunde bli en anings mer glada. För att uppfylla min kvot för festen stannade jag till på den lokala (läs: pizzerian/ölaffären som ligger vid jobbet) för att inhandla ett sexpack amerikanare. Det var när jag betalade för dessa som jag gjorde min betraktelse. Lite bakgrund: Jag tror ni alla har tittat på filmer och/eller tv-serier gjorda i detta land där ni sett en, i de flesta fall, man som lidit ett antal hårda motgångar och som i sin förtvivlan tar till den bruna papperspåsen. För det är ju en brun papperspåse som han tar kroken av och påsen han för till munnen, även om vi nog ska anta att det ska föreställa att han har en flaska JD eller dylikt i påsen. Själv har jag ju antagit att det ska föreställa att de är så i behov av att få i sig några stärkande droppar att de inte orkar ta flaskan ur påsen, men si så är inte fallet. Precis som i sverige så är det nämligen inte tillåtet att dricka på allmän plats, men till skillnad från oss svenskar (som inte bryr oss utan pimplar alkohol där det passar oss bäst) så har amerikanerna kommit på att om man stoppar flaskan i en brun påse så kommer polisen inte att förstå att det är alkohol man dricker, och på så sätt slipper man gå dirket till fängelse (utan att passera gå). Det är nämligen så att det inte bara är skådespelare som använder sig av detta knep, utan även folk som är yngre än mig (men inte så unga att de inte får dricka) gör det jag har sett dem. Personligen så förstår jag inte riktigt hur polisen, eller vem det nu är de ska lura, kan gå på det här tricket, det är ju nämligen väldigt sällan som man ser någon gå och dricka en Cola eller en kopp kaffe i en brun påse... Fast vad har då detta med underteckand att göra?? Jo, när jag betalade för mina öl så var expediten vänlig nog att stoppa ner dessa i, just precis, en brun påse. är ju i och för sig knepigt att dricka ur en påse med ett sexpack i men ändå. Väl framme på festen såg jag att jag inte var den ende med sexan i den bruna påsen, alla hade den. Får väl ana att det är den amerikanska motsvarigeheten till systemkassen.
På denna fest diskuterades ett ämne som man inte alltför sällan hörs diskuteras hemmavid. Det är tydligen så att amerikanska pojkar inte verkar vara ett dugg bättre på att handskas med toasitsen än vad senska pojkar är. Det finns dock en tydlig skillnad i resultatet (jo jag vet att detta är åtmindstonde det andra inlägget med toa inriktning, men vad kan man säga... spenderar väl mycket tid där...??). För er som inte är bekanta med den amerikanska toaletten så kan jag meddela att den innehåller avsevärt mycket mer vatten än vad dess svenska motsvarighet gör. Denna mängd kan med glägje för vissa och sorg för andra med lätthet användas för att döpa varandra (för de som testat detta i sverige så vet ni att man i princip måste spola för att blöta huvudedt på sitt offer, det behövs inte här). Tillbaka till storyn, om man som man inte fäller ned ringen och en dam kommer efter för att göra sitt behov, bör tilläggas att damen i fråga inte är en av de som vi tänker på i vanliga fall utan en som har en lite mindre bred stuss, kommer hon inte bara att känna den kalla obehagliga toalettstolen utan även doppa rumpan i vattnet, vilket leder till att de måste lägga en rumptvätt till sitt toabesök. En av de tjejer som diskuterade detta tog även upp personliga erfarenheter av detta som hon tydligen fått uppleva när hon delat bostad med två olika män. Männen som någon gång under natten känner att de måste lätta på trycket, går upp och gör detta, glömmer/skiter i att fälla ned ringen, och för att vara snälla mot den sovande damen skippar att spola. När sedan senare under natten denna tjej behöver bli av med lite vätska så kommer hon att få ett obehagligt uppvaknande, kall stol och blöt rumpa (kissblöt). Ska meddela att när hon drog denna historia så var det måna av de andra tjejerna som erkände att de också råkat ut för detta. Fast historieberättaren var den enda som, i alla fall erkände, för att straffa syndaren (i hennes fall hennes pojkvän i ena fallet och hennes man i det andra) tog stakarens tandborste och rörde en visp i den ospolade toaletten. En hämnd som bara hon senare visste om...
En annan skillnad mellan att vara i USA och i Sverige när man är på jobbet är de skyltar som upplyser en om vad man ska ta sig till i händelse av fara. Hemma brukar de ju mest behandla brand och eventuella gaslarm. Medan de här i staterna är aningens mer utförliga. Då jag inte vet om ni kan läsa det som står på lappen så ska jag skriva ut det och så kan ni ju kryssa för de som ni känner igen:
What to do....
*Fire
*Building evacuation procedur
*Shelter-in-place
*Suspicious packages
*Suspicious behavior
*Bomb threat
*Active shoter
Så man får ju räkna med att det händer lite mer lite oftare i det här landet.
Kastade även in en bild av Rocky (statyn), mest för att ni ska veta att han inte är bortglömd här i stan.

1 comment: