Thursday, July 16, 2009

Storma Bastiljen

I lördags var det höjdpunkten på den Philadelphianska Bastille Day Festival, en fyra-dagars tillställning som firar stormningen av Bastiljen, och som hålls i min stadsdel. Festivalen inleds på torsdagen med att ett antal barer i området har ett franskt tema, så som Kronenbuorg 1664 och diverse franskinspirerad mat. Fredagens festival arrangemang består i att samma barer har samma tema en gång till. Detta efterföljs sedan med en lördag fyllda av aktiviteter, med start klockan två på eftermiddagen med diverse tävlingar för den yngre generationen, så som trehjulings 'Tour de France' och husdjursparad. Den tidigare nämda höjdpunkten består av ett skådespel där stormingen av Bastiljen återges. Skådespelare utklädda till pöbel och adel kämpar med musköter och kanoner medans de sjunger 'La Marseillaise', och det hela avslutas med att Marie Antoinette blir giljotinerad (fast i den stunden är skådespelerskan utbytt mot en vattenmeon).
Själv missade jag hela denna tillställning, som jag tänkt besöka sedan jag fick höra talas om den i februari, och inte för att, som man skulle kunna tro, jag jobbade utan för att jag var inbjuden till en bekant på en privat stromning av Bastiljen. De hade anordnat en egen lite del av muren till fästningen och utsett sin egen reinkarnation av Marie Antoinette, som inte blev utbytt mot en fruktutan lagd i giljotinen. Stormningen firades med grillat och en uppsjö av olika sorters plockmat, samt när mörkret lagt sig, 'fyrverkerier'. Anledningen till att jag sätter detta ord inom apostrofer är att jag har lite svårt att tycka att det är fyrverkerier, i min värld är det snarare tomtebloss. De hade i och för sig två olika storlekar, men de var helt klart tomtebloss. Jag var föga imponerad.
Skälet till att de förgyllde kvällen med dessa fyrverkeripjäser och inte lite fräcka raketer eller vanliga smällare är att dessa är förbjudna i staten Pennsylvania, för privatpersoner. När det är 4:e juli så har ju varje ort en egen fyrverkerishow. Som svensk kan man tycka att detta är lite konstigt i ett land som detta, där det är helt ok att ha hemmet fyllt med skjutvapen. Det är extra konstigt i staten där jag bor, när man tittar lite på vapenlagarna.
I Pennsylvania kan man om man har ett körkot gå i till en vapenhandlare och peka ut den arsenal man känner att man behöver, lämna över sitt körkort till handlarn, som kollar med brottregistret att man inte gjort något dumt. Om man inte har gjort det så är det bara att betala och gå ut. Det finns ingen gräns för hur många pinaler man köper och det fin
ns ingen väntetid. Sedan är det bara att gå hem och sätta sig och puts. Skulle man senare behöva lite snabba pengar kan man alltid sälja av sina vapen till någon som känner att den behöver ett, man behöver dock inte registrera att vapnet bytt ägare. Det samma gäller om man skulle bli bestulen på sitt sljutjärn, ingen lag på att man måste meddela polis. Skulle det senare visa sig att vapnet använts i ett brott så är det ju bara att informera myndigheterna när de kommer och knackar på dörren (det finns ju papper på vem som köpt vilket vapen initialt) att man blivit av med sitt vapen och, så länge man har alibi, slippa fortsatta obekvämligheter med lagen. Men att skjuta raketer, det är olagligt...

2 comments:

  1. Tjena Patrik,

    känner du Heaven Shall Burn (känner du nog)? Jättebra musik, och bra texter (de som jag kollade iaf).

    ReplyDelete
  2. Jo - men med raketerna kan man ju råka skada någon om den skulle skjutas iväg åt fel håll. Det säger ju sig själv att de måste vara förbjudna - inte kan privatpersoner hanteras sånt!

    ReplyDelete