Monday, January 19, 2009

Jag älskar dig

Game day. Efter en förmiddag spenderad på hotellrummet begav jag mig ner på stan för att få mig lite mat samt en bra plats på den irlänska puben för att se matchen. Kunde ha begettmig lite vart jag ville för hela stan var full av folk som skulle titta på football, men jag var ju bekant med puben i och med mitt tidigare besök. Dröjde inte lång tid innan stället var fullt med folk i gröna, vita och för tjejerna rosa Eagles tröjor. Jag hade plats ibaren alldeles framför TVn. Stämningen var på topp och ljudninvån ändå högre. Avspark klockan 15. För er som inte är allt för bekanta med amerikansk football, så spelas den i 2 halvlekar, på 2 ggr 15 minuter. Efter varje kvart byter lagen sida, och efter en halvtimme spelad är det halvtidsvila. Total effektiv speltid 60 minuter, total tid för en match, ungefär 3 timmar. Efter 30 minuters spelande var stämningen inte riktigt lika bra, örnarna låg under med 6-24, inget hade funkat och högljuda röster i baren gjorde klart att de sög fett. Dessa tystnades dock efter ca 20 minuters spel i andra halvlek då ställningen blivit 25-24, och det såg ut som om det skulle bli Super Bowl om två veckor. I alla fall såg det ut som det i någon minut, tills Ravens gjorde två touch downs (25-32), sedna började fumlandet igen och efter ytterligare 2 minuter var det i princip klart för förlust. Baren började tömmas, och när slutsignalen ljöd var det mindre än en tredje del av besökarna kvar. Och de var väldigt besvikna. Jag ska allt erkänna att jag också var besviken, hade varit kul att uppleva stämmningen på stället efter en vinst, desutom så fick jag ju lov att hitta en annan titel på dagens inlägg. Hade hoppats på 'Go Eagle' med de gick ju åt fel håll...
Jag kom till puben ungefär kl ett, för att hinna äta innan allt folk kom, samt att jag ville ha en bra plats. Det visade sig att platsen blev mellan ett gäng riktiga fans, som gladeligen delade mad sig av sin kärlek till laget, och som erkände att förlusten trots allt inte var för hård då Super Sunday kunde användas till något nyttigare, och två belgare som är i staterna för ett korttids jobb. Jag och den ena belgaren diskuterade AF vs riktigt fotboll, och små pratade lite om skillnader mellan staterna och europa. På grund av vår konversation blev jag i halvtid knackad på armen av en kvinna, runt 40, som sa "jag älskar dig". Får ju erkänna att jag blev tagen på sängen, är ju inte ofta (har faktiskt aldrig hänt tidigare) att en okänd kvinna förklarar sin kärlek till mig på en pub, men som ni nog kan gissa var det en amerikanska som lärt sig några ord på svenska, och med några menas ju de tre.
Innan jag länade puben avslutade jag med en middag, bestående av Buffalo wings. Dvs kycklingvingar dränkta i tabasco. Svettades som en gris men klarade av att sätta i mig alla 12, en bedrift som imponerade lite på belgaren (han påpekade att de var ganska starka när jag fick min beställning. En klar underdrift). Lämnade stället ca 320 kr fattigare men med två mål, 5 stouts och 2 stora stark mat i magen, inte riktigt samma priser som hemma.
Måndag har varit Dr Martin Luther King Day, så folk i allmänhet har varit lediga. Jag har dock varit på jobbet, dock inte jobbat utan skaffat mig en temporär bostad. Ska bli inneboende tills jag får ett eget ställe, som förhoppningsvis är det jag var och tittade på i lördags, men det får väl tiden utvisa.
Kommer nog att ha ett uppehåll på inlägg tills på fredag (för er som följer bloggen blir det att läsa på lördag) då jag imorgon kväll ska till Piscataway för att få lära mig hantera Biacore 3000.

1 comment:

  1. Hahaha theres nothing like buffalo wings and some swedish words! Inneboende låter som en bra idé! Är det hos en 80-årig gammal tant eller ett gäng softboll-nördar? Jag håller tummarna för tanten! Vi hörs på fredag (Lördag)

    ReplyDelete