Friday, January 16, 2009

Moment 22

Så... Det har gått några dagar till, och jag börjar känna det som om jag är fast i ett moment 22.
Frösker hitta någonstans att bo, vilket i sig inte är svårt. Finns massor av lägenheter, till diverse olika priser. Problemet är dock att man för att få en lägenhet behöver betala första månadens hyra, en säkerhetsdeposition samt i de flesta fall sista månadens hyra, och detta skall man betala med check. För att ha en check måsta man ha ett amerikanskt bankkonto och för att få ett amerikanskt bankkonto behöver man ett social security number och för att få ett SSN behövs en adress... och då är man ju lite tillbaka på ruta ett.
Nu ska det ju inte vara helt omöjligt att få sig en lägenhet om man flashar med sin akademiska titel och kan lägga upp pengar kontant. Nu är jag ju tyvärr inte gjord av pengar, så jag kan inte med lätthet kasta upp 3*1000 dollar. Speciellt inte när det trevliga hotellet jag bor på har låst upp dryga 14000 av min kredit på det hotellrum jag bor i då det kreditkort som skulle betala boendet (ett av gruppen här på UPenns kort) inte hade täckning. Enligt alla inblandade, förutom undertecknad, så ska det nu vara klart att pengarna ska dras från UPenns kort, men detta till trots så har jag inte tillgång till mina stålars.
Nu inleds min första helg, och till min stora förtjusning så är det en av amerikas (el iaf pennsylvanias) helgdagar på måndag, Dr Martin Luther Kings Day. Så jag tillsammans med alla andra är lediga i tre dagar. Ska bli spännande att se hur man firar denna dag.
Blev inbjuden på en fest hos en hollänsk utbytesstudent idag då jag var på ISSS (International Student and Scholar Services) för att få den obligatoriska introduktionen till hur man kommer in i det ameriskanska samhället. Informationen de erbjöd var ungefär detta:
Skaffa ett SSN
Skaffa någonstans att bo
Tappa inte bort ditt pass, ditt DS-2019, och framför allt inte ditt I-94 (borttappat I-94 kostar $300 att ersätta)
Skaffa ett UPenn Card (kort för att få tillgång till byggnader samt visar att du är anställd)
Skaffa ett amerikanskt körkort.
Skaffa en försäkring.
Så nu vet jag det, lite mer än jag visste innan. Tillbaka till festen. Killen, Xin, kommer från holland och tänkte ha inflyttningsfest när han fått sin lägenhet och behövde några nadra ensamma själar som kunde dyka upp och göra festen till en fest, och det kan man ju inte tacka nej till. Dessutom får man ju en chans att träffa lite folk som inte jobbar på precis samma ställe som en själv. Festen skulle med stor sannolikhet vara nästa fredag, så jag får väl sitta och drömma om den ikväll när jag tar mig en öl på den lokala puben (dvs ett annat ställe än hotel baran, riktigt så rik är jag ju inte).
Veckan här på avdelningen avslutades med en Happy Hour. Hela gänget skulle samlas dricka lite öl och avrunda på ett trevligt sätt. Jag satt några timmar innan och fantsierade om något som likande en mindra variant av fredagspuben. Dessa drömmar slogs dock sönder och samman då jag blev hämtad från mitt kontor (som jag nu upptäckt är ett lab som inte används, fast ett väldigt litet ett) och kom till lokalen där livets nektar skulle inmundigas. Det hade dukats upp med sju (7) styckena 35 cl flaskor, coh två skålar med popcorn. Det betydde att det blev en öl per person. När den ölen var slut reste sig folk och gick, vet inte om jag tyckte det var så mycket happy över den tillställningen och det var defenitivt ingen hour.
Hoppas på att Happy Hour på mitt andra labb, där det finns mer än tre gånger så mycket folk, blir roligare. Får dock lov att återkomma med besked om det.

2 comments:

  1. Varför behöver man ett amerikanskt körkort om man inte ska köpa bil? Eller ska du det??

    ReplyDelete
  2. Svårt att få en lägenhet. Extra kul med att kontokortet utan täckning. Häng i så löser det sig. Sköt om dig!

    ReplyDelete