Monday, January 26, 2009

Sugen på lakrits?

Även om jag inte bott med Kelly så länge så känns det knappt som om jag delar stället med någon. Kelly spenderar nämligen större delen av sin tid i sin säng, där hon surfar, kollar på tv, äter, dricker (mest Pepsi) och någon gång ibland jobbar. Nu ska ju inte jag klaga för detta gör ju att jag har ganska mycket utrymme att gör allt som jag vill gör på, men nu är det ju så att jag inte har alltför mycket för mig när jag är hemma, glor mest på tv jag med. Istället brukar jag sysselsätta mig med något som jag knappt kan erkänna för mina amerikanska kollegor, dvs gå ut och gå. Om man säger att man gått någonstans får man snabbt information om var man kan gå för att åka buss eller tunnelbana, samt att man bör skaffa sig en cykel. Ska även påpeka att jag upptäckt två läger vad gäller bilar här. Männsikorna på labbet där jag har mitt kontor är äkta amerikaner och yrkar på att om man ska ha bil, annars klarar man sig inte, medans de som återfinns på min andra arbetsplats tycker att det är dumt att ha bil, de går nämligen att hyra och om man inte bor utanför city så kan man använda sig av de andra fortskaffningsmedlen med undantag av sina egna ben.
I fredags hade vi happy hour igen, det var precis lika festligt som förra gången (en öl per person och varsin liten skål popcorn). Efter att jag blivit så happy gick jag hem och smälde i mig en halv amerikansk pizza, jag orkade nämligen inte en hel! Var första gången på väldigt länge som jag inte orkat äta en hel pizza så jag kände mig lite paff, men såg det samtidigt från den ljusa sidan, jag hade ju mat färdig tills på lördag. En lördag som förutom pizza bestod av att åka med Kelly till Dollar store, Best buy och en ICA Maxi liknande affär som jag inte kommer ihåg namnet på. Dollar store var en trevlig affär där allt kostade en dollar eller mindre, det var ju inte bara skräp och jag fick faktiskt med mig ett gäng matlådor hem. Best buy är en amerikansk Elgiganten, så dit får jag nog åka igen, för att skaffa mig en digitalkamera (skälet till att det inte finns bilder). Tredje stoppet var ~ICA. För första gången sedan jag kommit till usa såg jag grönsaker man kunde köpa, som inte var på restaurant. Detta besök innebar att jag kunde äta hemlagat på söndagen ...JIPPIE!! När vi åkte tillbaka mot lägenheten fick jag veta att en av de två (!?) biografer som finns i centrala Philly låg vid dessa affärer, och det betyder att den inte är vidare centralt, och dessutom på helt fel sida centrum frår där jag bor... Får förlita mig på den biograf som ligger precis bredvid jobbet samt HBO.
För att kunna underlätta för alla som sagt sig vilja komma på besök så spenderade jag söndagen med att spana lite på Phillys sevärdheter, och som ni nog förstår så hann jag inte med alla. Tog mig en titt på Rocky statyn, ett måste för alla som vill uppleva något fantastisk. Därefter begav jag mig till Museum of Art för att bli lite bildad. De har en fantastisk samling konst från ett gäng olika konstnärer. Vandrade omkring där i över två timmar, innan jag blev för konstig och fick lov att bege mig mot närmast cafe för att bli normal igen och detta utan att ha sett all konst som de har att erbjuda. Kan erkänna att om det är någon som är sugen på att gå dit senare så stannar jag nog hemma, jag kom fram till att jag inte riktigt kan uppkatta konst och speciellt inte den moderna varianten (en gammal hamock överdrag spänt över en planka är inget jag vill betala för att se).
Tror bara det är någon typ av placebo eller liknande, men jag har blivit otroligt sugen på salta godisar de senaste dagarna. Var ju inte så att jag köpt dessa ofta när jag bodde i Sverige men jag gissar att suget kommit bara för att jag inte kan köpa dem här (såvida de inte finns på IKEA).

3 comments:

  1. Börjar du bli gammal Patrik?!! Klarar inte av en hel pizza :)
    Sköt om dig!

    ReplyDelete
  2. Är förvånad över att de tycker att det är okej att cykla... Är det för att ta sig mellan punkt A och punkt B? Eller får du en massa bra tips på var det finns vackra cykelbanor med fin utsikt? Cykla gör man väl inte för att ta sig någonstans? Det finns väl tunnelbana eller bil? Taxi? Kanske har USA förändrats sedan jag var där.. Kanske hade pres. Bush rätt när han sa att USA inte kan göra mer för miljön - kanske gör alla amerikaner redan allt som går?!? Älskar beskrivningen av din hyresvärd!!!

    Bra också att du åker och kollar på alla sevärdheter - då slipper man ju om man skulle komma dit :-) Ha det!

    ReplyDelete
  3. Hmmm... på mitt jobb säger de att man blir kidnappad och rånad om man går och det är därför amerikanerna inte gör det. Kanske därför de skaffar vapen också?? Eller cykel förstås...

    ReplyDelete