Monday, February 16, 2009

Bättre sent än aldrig...

Enligt administrationen på UPenn så skall en anställd som börjat jobba innan den 15:e i en månad få lön i slutet av den månaden, jag började den 13 och fick i förra veckan reda på att jag inte skulle få någon lön för ens i slutet av februari (man får lön sista varadagen i månaden). Så jag har ju fått börja samla burkar, skulle ju flytta vilket innebär utlägg på tre månadshyror på stört och det är ju inte så att jag är släkt med von Anka. Att inte få lön skulle väl i och för sig inte vara hela världen då jag fortfarande inte fått mitt SSN, så att jag inte kunnat öppna ett bankkonto, och jag vet ju inte riktigt om jag vill gå med hela lönen på fickan... Får väl erkänna att förra meningen innehåller ett litet fel. När jag fick reda på den sena lönen, fick jag nämligen ett temporärt SSN som gäller på UPenn, och kan användas på andra ställen där de inte är alltför kinkiga. Så jag traskade snarast iväg till banken, för att se om de var kinkiga eller inte, visade sig att den information man fått från diverse håll inte stämde riktigt. Man behövde nämligen inget SSN för att skaffa sig ett bankkonto, utan endast $ 25 och det har jag ju haft sedan jag kommit hit, och det visade sig när jag höll på att plocka fram stålarna att man inte behövde $ 25 heller. Man behöver inte heller ett SSN för att skaffa sig försäkring (i alla fall inte hemförsäkring). Däremot behövs det för att skaffa sig ett mobilabonemang, men inte för ett kontantkort. Så till alla som tänkt flytta hit, istället för att lite på det som står i eventuella informationsblad som man får från diverse myndigheter, testa om det går att lösa utan allt tjafs.
På tal om mitt nya bankkonto, när jag öppnade det så fick jag ett checkhäfte (så att jag kan betala hyran) samt ett VISA-kort. Nedan följer en observation angående detta kort eller rättare sagt, typ av kort som jag gärna skulle ta en utlänsk kommentar på, kanske tysk(?). Kortet är nämligen inte ett kreditkort, som utlänsk i USA saknar man kreditvärdighet så banker ger en inte kreditkort, utan ett så kallat debitkort alt. checkkort, dvs ett kort som drar pengarna direkt från ditt konto. Denna typ av kort är väldigt nytt i USA, Kelly förklarade för mig hur det fungerade (skönt det för jag hade ju alldrig hört på maken). Bankerna började ge ut sådana här kort till den amerikanska befolkningen då det gick upp för dem (bankerna och befolkningen) att de med sina kreditkort blev att leva på kredit de inte kunde betala och tillslut hamnade i mindre upplyftande situationer (befolkningen kunde bli hemlösa och bankerna kunde få den globala ekonomin att braka samman). Jag är nämligen lite nyfiken på om det bara är svenska som tyckar att ett sådant kort är gammal skåpmat?
En mindre trevlig observation jag gjort i det här landet har skett påflera av de offentliga toaletter jag besökt, och nu talar jag inte om det faktum att en amerikansk toalett innehåller avsevärt mycket mer vatten än en svensk, givetvis för att underlätta för amerikanska ungdommar att toadöpa varandra. Nej, observationen som gäller amerikanska herrar (har ju inte varit inne på damernas toa) ska inledas med att jag även noterat vissa av dessa aspekter i sverige, dock inte alla. Så om det är någon som läser detta och känner att den tillhör den den kategori jag inet sett i sverige kan gärna meddela detta så att jag kan sluta tro att det är en amerikansk äcklighet. Så (och ni tänker "Men va fan kom till skott någon gång") vad är det jag sett: I sverige finns det (vad jag vet) två typer av herrar. Typ 1, går på en offentlig toalett, drar ner gylfen, tar ut apparaten, lättar på trycket, pillar in apparten i sin gömma igen, drar upp gylfen, går till handfatet och tvättar händerna (vissa torkar sig och andra inte) och går ut. Typ 2, går på en offentlig toalett, drar ner gylfen, tar ut apparaten, lättar på trycket, pillar in apparten i sin gömma igen, drar upp gylfen, går ut. Vill tyvärr påstå att det är nästan 50/50 mellan dessa två typer i sverige. I USA däremot finns förutom dessa två typer även Typ 3. Typ 3 är en kombination av Typ 1 och 2 som tyvärr är lika äcklig som Typ 2. Typ 3 gör som följer, går på en offentlig toalett, går till handfatet och tvättar händerna (vissa torkar sig och andra inte) , går till pissoaren, drar ner gylfen, tar ut apparaten, lättar på trycket, pillar in apparten i sin gömma igen, drar upp gylfen, och går ut. I och för sig ädelt av dem att inte vilja kladda ner Peter-Niklas med vad de nu kan ha fått på nävarna när de var ute men....
Till denna historia skall jag lägga in lite bilder. På herrtoaletten på en av mina arbetsplatser finns nämligen pissoaren som finns avbildad ovan. Vänligen lägg märke till den lilla metallbiten som sitter upp till höger i bild. Den sitter ungefär 20 cm över midjan på undertecknad, och jag är ju lite längre än medel. Den lite brunare delen i denna metallbit är en knapp. Ovan knappen står (om ni inte kan läsa det på bilden) "PUSH FOR HELP". Jag funderade på om det var tänkt att en stackare som ramlat och brutit lårbenshalsen (eller hur man nu skadar sig på en toalett) ska hasa sig fram till pissoaren, lyta upp sig dryga 1 och 20 för att trycka på knappen och få hjälp. Eller är det en knapp man kan trycka på för att någonm ska komma och hjälpa en plocka fram apparaten, ev hjälpa en bli den av de tre typerna som vet hur man gör på en toalett, eller startar en instruktion när man trycker på knappen typ "Step one, pull down your flyer. The flyer is located at the front of your pants, right in front of your genitalia...."?
Ska avsluta dagens inlägg med att förklara dagens titel. Hade nämligen tänkt skriva detta inlägg i fredags så att alla som skulle till att fira alla hjärtans dag i lördags skulle kunna ta det av det present tips som Kelly delar med sig av till mig varje gång jag öppnar kylskåpet. Nu kan ni ju faktiskt använda er av det vid namnsdagar, födelsedagar, och andra dagar som ni vill uppmärksamma med er partner, föreslår att ni inte använder detta som gåva till vänner, och framför allt inte till familjemedlemmar.

Ber om ursäkt för den dåliga skärpan.

1 comment:

  1. Moo ah ha ha ha ha ha. Tack för ett gott skratt. (de andra studenterna som sitter omkring mig här på biblioteket tackar inte lika mycket, utan är snarare lite smått irriterade på oväsendet)Ska genast göra en avancerad poll bland mina bekanta av det manliga släktet (alltså de som har penis.. thi hi, är både lite fascinerad och lite generad, precis som amerikanerna) för att se om det finns någon Typ 3.

    ReplyDelete