Saturday, February 21, 2009

In West Philladelphia

För att mätta mitt sug efter lokala sevärdheter var jag för några veckor sedan på ATF och fyllde i papper så att jag i måndags kunde gå till den lokala vapenaffären och köpa mig en pistol (runt 3000kr), jag skulle nämligen till West Philladelphia. Alla som sett Fresh Prince in Bel Air vet att det inte är det trevligaste stället i Philly, och jag tänkte att jag skulle passa på att titta på den där basketplanen han är på. Kan även meddela att flera av mina arbetskamrater sagt att man inte ska röra sig längre västerut än 48th street, för då blir man tydligen fimpad på stört, men med en pistol i fickan borde jag ju kunna försvara mig.
Skämt åsido, jag köpte ingen pistol men jag var i West Philly. Är nämligen så att en av administratörerna på lab 2 beslutat sig för att göra någonting annat och i onsdags var det tackfest. Trots att jag inte varit med i gänget så länge så blev jag medbjuden. Festen skulle vara i en restaurant som låg i väst och, skulle det visa sig, alldeles utanför Philadelphias stadsgräns. Hur vet jag då detta? Jo, det var tillåtet att röka inne på stället. Men men... tillbaka till hemskheterna. Som en osäker bondig svensk blev man ju skiträdd när man fick veta att man skulle väster ut, allt man hört om dessa delar är ju hur folk blir dödade, rånade och våldtagna. Tydligen delas inte dessa åsikter av hela Phillys befolkning, även om de inte heller rekommenderade att man strosar omring där och se för rik och europeisk ut, men man kan gott åka igenom med bus, tunnelbana, taxi och ev cykla.Vi åkte tunnelbana till slutstatione, gick av och vandrade in i Millbourne (tror jag det heter) och fram till en dörr som överhuvudtaget inte tydde på att tillhöra en restaurant, men som tydligen gjorde det. Det åts och dracks, måltiden inleddes med apptitretare vilket det skulle visa sig var som ett svenskt julbord, fast grekisk mat. Väldigt gott, men när vi satt i oss av aptitretarna (de var nog 20 olika) kom den riktiga maten in... Jag kan ju meddela att jag ite var den enda som retat migsjälv för mycket för att kunna äta ordentligt av huvudrätten, petade i mig några bitar mest för att man skulle. De serverade en greksik burgare som många av mina bordsgrannar tycke var väldigt fin, själv tycke jag den smakade som att tugga på en bit hushållspapper (funderar på om jag har något fel på smaklökarna för detta är inte första gången jag inte håller med amerikanerna angående mat). Kvällen avslutades med en bilfärd under vilken jag blev informerad om att det inte var så många sura miner i gruppen över att administratören slutade, hon var tydligen en häxa som var illa omtyckt och de hade istället firat att de blivit av med henne... Där ser man.
I söndags fick jag nyklarna till min nya lägenhet, hade tänkt att flytta in i början av veckan men med jobb och den stora anspänningen som min resa väster ut innebar så blev det inte av för ens i fredags. Tog datorn och lite kläder nä jag gick till jobbet, och det övriga blev tre vändor på fredags kvällen (hade inte packat för få våndor utan lätta), och den sista vändan var inte på kvällen utan klockan halv ett på natten. Hade tydligen inte fått nog av att stirra döden i vitögat för jag hade packat så lätt de första rundorna att den sista ändå blev tung. Skället till att det blev så sent var att jag ville säga hej till Kelly innan jag försvann, och hon är firvillig på akuten på fredaskvällarna och kommer inte hem för ens vid tolv. Så kvart över tolv drog jag iväg med min resväska genom Art Museum Area, och när jag väl kommit fram visade det sig att jag varken blivit skjuten eller rånad. Ska skjuta in två bilder här för att dels visa vad jag sitter och tittar ut på i skrivandetsstund, samt hur det ser ut när det är lite mer solljus.








När jag kommit fram till nya stället kändes det som hemma väldigt snart. Kanske för att jag fick packa upp mitt Sömnig täcke, min Gosa kudde och ett gäng andra grejer som min hyresvärd köpt åt mig på IKEA, och JA, de heter så här här också. Ska även passa på att slå hål på en myt som jag hört i Svearike, IKEA anses som billigt skräp i USA också.

3 comments:

  1. Grattis till nytt eget boende så snart!! Hur lyckades du få tag på det?

    ReplyDelete
  2. Jag fick den innan jag flyttade till Kelly, fick bara lov att vänta på att tidigare hyresgästen flyttade ut, och jag antar att jag kunde få den pga att jag är doktor och har inkomst.

    ReplyDelete
  3. Ja, någonting ska väl den där doktorstiteln vara bra till...

    ReplyDelete