Tuesday, February 10, 2009

Philly Cheese Steak

Jag glömde visst meddela en av mina upplevelser från de senaste dagarna, som jag tänkte att ni kanske ville ta del av. Samt att jag tänkte ge er lite smakprov av mina upplevelser med bilder.
I torsdags var jag nämlgen med Kelly på en reading (vet inte vad det heter på svenska), dvs när en författare läser valda stycken ur sin nyligen publicerade bok och sedan kränger signerade ex till åskådarna. Författaren i detta fall var en av Kellys kompisar, som jobbar som populärvetenskaplig journalist på Philladelphia Inquirer, där hon skriver om all tänkbar vetenskap men har en grund som PhD i partikelfysik. Dock handlar hennes bok "The Score" om det manliga könsorganet, allt från evolution till statussymbol. Den handlar även om den kvinliga könsorganet, för som Faye (det är hennes förnamn, Flam i efternamn) själv säger så går det inte att diskutera det ena utan att prata om det andra. Kan varmt rekomendera denna bok väldigt underhållande och man lär sig faktiskt ett och annat. Det mest underhållande med denna reading var dock när Faye förklarade att detta var första gången som hon kunde diskutera boken på det sätt hon tänkt sig vid en sådan här tillställning. Tidigare hade det nämligen varit endera barn eller någon av Fayes närmaste familj närvarande och det betydde att hon inte kunde säga ordet 'penis', lite sådär hel amerikanskt. Dessutom märktes på publiken att den var amerikansk även den, de var sådär mitt emellan fascinerade och generade. Jag köpte dock ingen bok men blev lovad ett signerat exemplar till senare (får se hur det blir med det).
Tänkte nu ta er med tillabaka till den dag då jag klev in i mitt rum på Fairmount Ave. Bilden nedan visar hur rummet jag hyr är möblerat.

Sedan finns det givet vis en tv på rummet, men annars är det inte mycket mer. Men det är ju någonstans att sova på i alla fall.
När jag ändå är här så vill jag passa på att testa så mycket amerikanskt jag kan, vad är det för mening med att flytta hit om jag handlar allt jag äter på IKEA och bara kollar på SVT via nätet? En av de första maträtter som jag upptäkte här i Philladelphia var The Famous Philly Cheese Steak, säljs på väldigt många ställen och vissa har även världens bästa variant. Så på min tredje dag här gick jag in i en resturang som ligger inte långt från där jag då bodde och inte heller långt från jobbet. jag var ganska hungrig och tänkte att en stek kunde sitta fint. Så jag beställde en Cheese Steak (ni vet det går knappt att få mat utan ost) och väntade. Det visade sig dock att steaken in te var en sådan stek som jag hoppats på utan en baguett med stekt smaklöst kött i slamsor med lök (som inte heller smakade något) samt ost, allting drypande av fett. Snacka om att jag blev besviken. Blev dock ändå mer besviken när jag kom på att denna maträtt var någon jag ville dela med mig av till er, vilket betydde att jag måste äta den en gång till så att jag kunde föreviga läkerbiten.

2 comments:

  1. Så trevligt med det rosa färgtemat, förstår att du känner dig hemma.

    ReplyDelete
  2. Håller med föregående. Rosa lapptäcke med volang och en smaklös och faktiskt rätt motbjudande smörgås... It must bbe like heaven!

    ReplyDelete