Tuesday, February 24, 2009

American sports

Idag på lunchen diskuterade jag och en av mina arbetskamrater sport, ska jag vara helt ärlig var det mest han som diskuterade. Han gilar nämligen att prata och gillar mindre att lyssna. Samtalet inleddes med att han frågade mig om jag gillade baseball. Jag erkände att jag spenderat någon timme med att försöka uppskatta spelet hemma i sverige innan jag begav mig hit, men att jag inte fattat vad det var som gjorde att amerikanerna tycker att det är så fantastiskt. Han sa då att det tydligen var ganska många amerikaner som inte heller förstod sig på baseball utan bara väntade på att det skulle bli en homerun, men de amerikaner som är insatta i spelet förstår att man ska uppskatta det mentala spelet som pågår mellan kastaren och slagmanen. Sedan förklarade han hur intressant en match var om det inte var en enda slagman som träffade bollen, vilket jag tycker låter otroligt tråkigt... Sedan togs amerikansk fotboll upp, det är tydligen inte lika intressant men fortfarande en väldigt spännande sport. Jag gav även detta en chans hemmavid, och det här spelet förstår jag mig på men jag vet inte om jag vill påstå att det är vidare spännande. Efter detta tog han upp fotboll "den som vi europeer tycker är rolig", den kunde han inte förstå varför folk kollade på överhuvudtaget. Ett spel där man kan vinna med ett mål är ju helt ointressant. Det är tydligen för mycket springande fram och tillbaka utan utdelning, detta var också skället till att hockey (som han också ansåg vara en europeisk sport) tråkig. Men springande fram och tillbaka var även orsaken till att basket var tråkigt, fast där gjorde de för mycket mål... Vill efter dessa 'fakta' påpeka att han uppskattade en baseball match där det inte blev någon utdelning. Och att han tycker att amerikansk fotboll är intressant, och för er som inte tittat på så mycket sådan kan jag infromera om att de inleder med att det ena laget springer med 'bollen' åt ena hållet och när de tagit poäng (touch down eller field goal) så byter de 'boll' förare och så springer de åt andra hållet. Kan i och för sig vara så att det blir jobbigt för honom när de som har möjlighet att ta poäng byter håll för fort, så som kan hända i fotboll, basket, ishockey, handboll, tennis, pingis, ja i princip alla andra idrotter. Ska nu när jag tar upp ämnet sport även påpeka att (och jag har haft tillgång till kabeltv alla dagar utom den först) de visar följande sporter på tv basket, basket, basket, basket, basket, football, football, basket, basket, hockey samt lite baseball (att det bara är lite beror på att det inte är säsong. Det är det i och för sig för football nu också, men nu kan de spendera ett 2 timmars program åt att ha en av kommentatorerna prata om hur han anser att de olika lagen ska drafta inför nästa säsong, programmet hette Morgans Mock Draft. De gillar även att visa matcher i repris, för någon vecka sedan visades en repris på en match från i höstas... Ska inna jag avslutar ämnet sport säga följande, de visar golf också på golfkanalen, samt att de kan visa annan sport och att skälet till att jag inte vet om det är att jag inte tittar på sportkanalerna så ofta pga att jag bara sett amerikansk sport.
Ska följa upp detta med ett inlägg om mina kullinariska upplevelser, som i och för sig bör innebära att man ska sporta. Jag håller som bäst på att gå igenom det amerikanska frukostflingeutbudet, det blir ungefär 1 till 1.5 paket i veckan (dom är inte alltid lika stora som de man är van med i sverige). Så när jag var på Superfresh (amerikansk typ av Willys) så föll mina ögon på ett paket som, och jag gissar, var ämnat för en yngre åldersgrupp, men det ska inte avskräcka min upptäckar lusta. En tallrik av denna variant ser ni här intill. Det stod på paket att detta var någon typ av havreringar, och det kan mycket väl finnas någon typ av havre där inne men de de består i princip enbart av socker. De skulle passa bättre som lördagsgodis än som frukostflinga, tyvärr så var detta paketet ganska stort så jag fick sona för mitt misstag några dagar.
Ett annat inslag i amerikansk matkultur som jag provat på, som jag blev påmind om av den spanske postdocen som slutade, är Twinkies. Jag köpte dessa vid samma tillfälle som jag köpte ovan avhandlad vara. Twinkies kan man mycket väl ha hört talas om om man bor i sverige, speciellt om man tittar på film och tvserier, en Twinkie kan man till exempel se i Grease. Twinkies ska enligt amerikansk sägen kunna placeras i en time capsul, och plockas fram 50 år senare och då vara lika fräch som en nybakad. Den består av en sockerkaka (som när man tar i den känns fuktig och man får en beläggning på fingrarna som jag gissa är socker och fett och den smakar inte som en sockerkaka överhuvudtaget) i vilken man tryckt in amerikansk vaniljkräm (den smakar inte vanilj utan mer som smörkräm med väldigt mycket socker).
Ska hoppa tillbaka lite till sport. Om man satt i sig dessa 'läckerheter' bör man tänka på sin vikt, som tur är så har huset jag bor i ett eget gym men för de som är mindre lyckligt lottade så får man betala dyra pengar för ett gymmedlemsskap. Ett gym som jag gått förbi många gånger och som varje gång fått mig att kolla lite extra är gymmet Sweat, och om ni kollar på fönsterrutorna i bilden så kan ni förstå att det är ett passande namn.



2 comments: